Friday, May 13, 2011

Tahun 2 Sem Pendek 2011

Tahniah tahniah! hee..congrate to mee..tapi bukan kerana berjaya menghabiskan sem panjang dengan berjaya, sebaliknya kerana berjaya mengupdate belog ini.. haha..tahniah to mee.. hari ini sy berjaya mengupdate belog ini setelah 2tahun 4bulan tidak terupdate (gile melampau..blog xsampai 2thun pn lagi..=p)
disini saya senaraikan faktor-faktor yang mengdorong saya mengupdate blog:

1.Daos a.k.a rumate telah berjaya mengupdate blognye dan mengpromote kepada sy(ini link http://theskynetdot.blogspot.com/2011/05/tahun-2-sem-pendek-1.html)

2.Ada masa free memandangkan ini sem pendek.

3.Tenet xslow macam kura-kura..tapi laju macam siput..eh2..jap..siput laju ke? ahh..forget ini.. nak cakap laju la tu..hee

4.Semalam sy bermimpi, blog sy berpakaian serba putih datang sambil berkata.."lu update blog esok, gua belanje pizza..amacam?" so, sy trus update hari ni..haha(xde kaitan)

Jadi itulah antara sebab2 kenapa saya update belog ini. Tapi serius, lame giler xupdate.Malas dan sibuk dengan program.. Bercakap pasal program, banyak sangat2 yang nak story kat sini nih..memang seminggu xhabis..sebab sehari dah habis..xfaham? ok..sy pn xfhm apa sy cakap..Merujuk kepada tajuk di atas,
dengan rasminye saya telah mendaftarkan diri untuk belajar dalam tempoh sem pendek di UIA..mestilah uia, xkan oxford plak..heee.. sem pendek ni dua bulan je.. sy amek dua subjek core course, non metallic dan thermofluid..berat tuh, tapi demi ilmu sanggup saya bersusah payah..(argghhh..palsu semata) haha.. dua subjek core course untuk short sem sebenarnye memang berat.. tapi nak xnak kena ambik jgk sebab nak grad on time.. tau2 la engineering uia ni..ade yg sampai sixth year..sepatutnye sampai AMPAT je.. kalo sampai tahun ke 6 memang mereng.. bile la nak kawin..woaaaa...

Belajar di uia ni kadang2 menyeksakan..kenapa? ni dia antara sebab2nye say berkata sedemikian rupa:
1.Subjek2 yg xde kaitan ngan engineering pn kena amek(contoh: islamic world view, ethics bla3)
So xheran la kalu sampai 6tahun..hehe..nak lahirkan muslim engineer ni..pandai sungguh rector uia

2.Nak register subjek pun kena wat online,tu biase..TAPI kena berebut2..sampai bertumbuk dan berbunuh-bunuhan..emmm..OK saya tipu..  lupakan part bertumbuk atau berbunuh-bunuhan tu.. memang kena berebut.. sapa lambat konpem xdapat.. then kena tunggu next sem la untuk amek subjek yg xdapat tu.. teruk kan? nak belajar pun susah..aigoooo

3.System yang hape-hape ntah
System uia setau sy dari oracle..hebat tu..byr pn mahal..TAPI sistem ni la yg wat kami merana.. ape tak nye, yg result ok tetiba kena repeat sebab mistake system..pastu xleh nak tukar dah.. mengarut betul..grrrrr

4.Parking kete xpenah cukup...No Komen..Arghhhhhhhhhhhh!!!



Bab kata satu watak dalam cite HKLBR,~Sabo je la~..

Sem lepas bnyk giler prog yg sy involves.. perlis,johor,kedah,penang,singapore n xlupe negeri terengganu..venue2 perogram..heee

n yg latest skali hari tu, program Baktisiswa kat Felda Tenang,Terengganu..Seronok, tapi xseseronok baktisiswa di Perlis..=)







Ni la antara snapshot2 baktisiswa Felda Tenang..Lokasinye dekat besut,nama tempat Felda Tenang, 10 minit dari La Hot Spring..Daerah besut..


Bercakap pasal baktisiswa, mesti ade sesetengah yang still xtahu ape itu program baktisiswa dan diorg ni mestilah xpenah join kan baktisiswa, sbb tu die xtau.. ape berbelit punye ayat ni..aihhh..
Baktisiswa ni sebenarnye singkatan dari perkataan mahasiswa yang berbakti(sy reka sendiri..haha) dan sesetengah nya ada yang yang memanggil program ni sebagai program anak angkat.. tujuan program ni diadakan untuk menabur bakti kepada masyarakat di samping untuk menyelami dan bergaul dengan masyarakat kita.Biasanya dibuat selama seminggu dan antara sub-programnya adalah:
  • Sukan Rakyat
  • Gotong-royong kubur
  • Kenduri
  • Wayang Pacak
  • Forum
  • dan lain2(ini bukan nama sub-program)

Kesemua sub-program ni memang kitorg a.k.a mahasiswa akan organize dibantu sikit2 oleh jkkk kampung.Dan peserta2 nya adalah orang kampung tu sendiri..setiap mahasiswa akan diagihkan kpd keluarga angkat masing-masing sebaik shj sampai kt lokasi program.. Serius best!!sebab??

  • Dapat berkongsi masalah orang kampung
  • dapat kenal tempat orang
  • dapat keluarga angkat
  • very enjoyable
  • Dapat baju free
  • Dapat tgk gadis-gadis kampung(bagi mereka yang berniat sedemikian dan yang pastinya bukan sy..hehehe)

Dan yang pastinya, program sebegini dapat memberikan ketenangan kepada mereka yg ada masalah..Pakar kaunseling penah berkata, kalau ada masalah,sedih, keluarlah bergaul dengan org..dengarlah masalah2 mreka dan dengan ini, kamu akan tenang..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP