Sunday, July 19, 2009

Wat do you think about love?Share your opinion..Please leave your comment..(^-^)


Cinta?Bg korg aper tu sbnrnyer cinta? Leh pcayer ke cinta ni?Kenapa ramai sgt yg kecewa? Sekadar main2? atau untuk masa depan? Let's share our opinion..please leave your comment..just click HERE.. Set your comment as anonymous or name/url..Time kacih..(^-^)

11 comments:

Anonymous said...

serik..

eika said...

ntahlah..bg sayer org2 yg duk couple ni xramai yg serius..main2 sumer,,susah nak jumper yg btul jujur kn hairi..

Ain Izzaty said...

cinta? apa itu cinta?

hey i've told u once, love is a feeling, it's not a relationship..
bagi yg tgh kapel, x semestinye ade cinta.. dan bagi yg tak kapel, x semestinye xde cinta dlm hati diorg..ada paham?:D

dah2..g study nun..itu lebih penting..hehe

eri said...

paham cikgu..tapi ada sikit itu confius la..hehe

hamba Allah said...

xsalah kalo nak couple..tapi biarlah ikut cara yg btul.. jodoh kat tgn tuhan..tapi kena usaha

lie said...

cinta Allah e2 yg hakiki...

Anonymous said...

betul3...

Anonymous said...

ku benci cinta

Che Adlia said...

sokong ain ezzaty!!

munadhia said...

Salam. tiba2 tertarik isu ni. once sy cakap ttg cinta mesti panjang hujahnya.

cinta, bila mengatakan ttg cinta, ramai yang mengaitkan cinta pada manusia, berlawanan jantina. Bagi seorang yang benar2 menghayati makna cinta pasti takkan menghadkan cinta yang itu. tapi, ia luas skopnya.

cinta mana yang kekal kalau bukan cinta pada Allah dan RasulNya. Jika kita mencintai ALlah, insyaAllah, tiada kecewa dalam cintamu itu... Jika adapun kamu mencintai seseorang berlandaskan syariat yang betul dan menyerahkan segalanya pada Allah, nescaya kamu tidak akan menyesal mencintai seseorang. insyaALlah.

Sebagai contoh yang lebih jelas, andai seorang yg kamu cintai itu pergi dahulu sebelummu. pasti sedih hati...berduka dan bermuram durja buat jangka masa yang lama. tapi, andai kamu meletakkan cinta tetinggi hanya pada ALlah, dan cinta sampingan itu diletakkan pada tingkatan yang terbawah, insyaAllah, kamu mampu menghadapi sebarang dugaan dengan tabah.Siapalah yang boleh menolak fitrah manusia yang punya nafsu dan akal ini?!punya hati dan perasaan ini?

Bahayanya cinta bila cinta itu dikatakan benar2 buta tidak bermata. Masakan orang tidak bermata boleh melihat. Tapi, konteks cinta yang sebenar adalah cinta yang celik. Bagaimana cinta yang celik? Apabila kita menilai sebelum bercinta. Menilai yang bagaimana? Menilai sifatnya, perlakuannya dan segala2nya. Andai benarlah mengikut syariat yang benar, andai benarlah dia mengikut landasan akidah yang soheh. Maka, kamu dibenar mencintainya dengan syarat kerana agamanya, kerana Tuhannya dan Tuhan kamu.Dan, haruslah pada satu tautan yang sah.insyaAllah.

Itulah hakikat cinta...

point yang ringkasnya, cintai seseorang kerana Allah, nescaya untuk sebarang musibah, kamu tidak akan menyesalinya dan x akan membencinya. Dan, janganlah kamu membenci cinta kerana itulah fitrah yang ada pada dirimu, ingin mencintai dan dicintai...Begitulah hakikat kejadian manusia yang Allah ciptakan sempurna bersama hati yang punya naluri dan perasaan.

Sedikit lagi...maaf, panjang pula...
untuk yang dinamakan 'couple', terpulang pada individu ingin menilainya bagaimana. buruk dan baiknya. Tapi, bagi satu jiwa yang mencintai ALlah pasti inginkan sesuatu yang terbaik buat dirinya. pasti dia tidak mahu menjebakkan dirinya dalam kancah maksiat dan zina. Bila hati punya tautan yang tidak sah, rugilah bagi sesiapa yang tidak punya perasaan bersalah. Andai hati sudah terisi nama seorang hambaNya juga, jadi, dimana mahu diletakkan Dia yang selayaknya? Bukankah Dia yang lebih berhak ke atas diri kita? Sedangkan hati yang kosong juga susah dijaga, inikan pula hati yang sudah berpunya...

Coretan ini sekadar pesanan buat diri yang juga punya perasaan yang sama. menjadikan medan ini untuk meluahkan sedikit sebanyak pemikiran seorang remaja yang dhaif...Memujuk diri agar tidak mudah terpedaya dengan cinta manusia.insyaAllah.

Maaf jua dipinta andai ada tersalah kata dan mengguris mana2 pihak... Maaf ya..

Akhir kalam. Allah jualah yang Maha Mengetahui segala. Wallhu'alam.Wassalam.

hairi shazwan said...

syukran cik nadia izyan..atas input yg cukup berguna...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP