Sunday, August 1, 2010

Kucing

Tetiba tertarik untuk menulis tentang kucing.. Tak disangka-sangka terlintas dalam fikiran.Tu la uniknye akal yang Allah bg ni.. ^^

Korang tau tak ape itu kucing?

Saya terangkan sikit kat sini bg mereka yang tak kenal kucing nih.Agak melampau la kalau ada yang tak kenal kan tapi kanak-kanak 2,3 tahun ade lagi yang belum kenal kucing ni.. So,kredit untuk mereka..*masalahnye ade ke budak 2,3 tahun nak bukak blog saya nih..haha*

Kucing tu sejenis haiwan berkaki empat,mata dua,hidung satu,telinga dua,ekor satu, ada misai dan gigi 18 batang.. kalau xpercaya cuba kira..konpem betul.. *kecuali part gigi tu la..yang tu saje je..hehe.jgn lak gi bukak mulut kucing kira gigi..:D*

Kucing mengiau atau menyalak? 
mengiau? yup betul!! mengiau ye.. kucing ni merupakan antara haiwan yang paling manje dikalangan kaum haiwan sekalian..
Dan kucing ade yang jinak dan ada yang liar.Kenapa mesti ada yang liar??

Haaa..ni kawe nok cite nih.. Kusing..eh kusing plok..kucing tu,kalau dier dah terbiasa dengan manusia sejak kecik lagi,dia akan jd sgt jinak dan manje smpai kadang-kadang rasa nak sepak pn ade.. sebab jinak sgt..ikan dalam pinggan pun dia hentam keromo..

Kucing jadi liar sebab dia xterbiasa dengan manusia dari kecik lagi.Bile dah besar baru nak kenal manusia..so,x heran  la mak cik Mah umah tepi jalan tu kena cakar..tapi,berdasarkan kajian saya selama berabad kurun lamenye*aihh..umo pun baru 21..hampeh* kucing yang liar ni dapat dijinakkan dengan bebrapa cara.

tangkap die snyap2,kalau dia meronta-ronta menjerit ingin melepaskan diri(*wah ayat!! haha*) ,gosok badan dier,jgn lepas dier,then,dier pasti snyp..tapi korg akan dapat tengok telinga dier cam melingkup ke bawah..tu tanda dia takut..

then bile dah dapat,ambik makanan or prepare makanan kt tgn sebelum tangkap tu lg,hulur kat mulut dier..dia pasti hidu2 dulu then gigit.. pastu makan tanpa hiraukan kita.masa tu la gosok badan dier.. bile mknn da habis,die akan cuba nak lari.korg lepas je elok2 then korg larikn diri dari pandangan die untuk bagi die pk yang kite ni bukan ancaman atau musuh..

tapi benda ni kena konsisten dan buat selalu,n maybe it takes time stahun.. tapi try la.. saya da try n kena sabarla,memang berkesan..bile die dah mula percaya kita,die xkan takut lagi..

dan bagi kes yang kena gigit,korang gigit la die balik..haha

n sedikit info pasal kucing,
*bulu dier jgn bagi masuk mulut or hidung,amat brbahaya
*bile kena cakar,letak ubat..cakaran kucing leh sebar kuman
*kucing ske menggaru,so sediakan tempat menggaru


Kenapa kucing tu manje??
Sebab die manje la..*ape punyer jawapan daaaa...* Kucing ske dibelai dan digosok dan diberi perhatian oleh tuannye.. ape yang buat kucing ni comel ialah suaranya....*aummmmmm!! eh..tu harimau.* bulunye yang lembut,warna bulu,perangai dan sebagainye.. Kucing juge boleh dididik walau xserupa dengan anjing,tapi kalau kita konsisten dalam mendidik kucing,kita akan nampak hasilnye..especially,tempat die melepas,tido makan dan sebagainye..Jangan terlalu manjekan kucing,hukum dier sesekali bile dier wat silap..lame2 dier akan paham..

bile dier wat silap sekali,n kiter slap die skali dier akan paham n tak buat dah..tapi lepas2 tu  mungkin dier akn buat lg..Normal la kn..manusia pn cmtu..

Apa yang kucing takut??
*Air..*kucing sekarang takut air lg ke?*
*penyapu lidi
*Mak cik Mah tepi jalan yang kena cakar*haha..takut kena cakar balik*
*Bunyi yang berfrekuensi tinggi
*Anjing

Fakta saya dan kucing:

*Penah tido dengan kucing
*Suka cakap dengan kucing dan gelak guling-guling ngan kucing*kucing tu pun guling-guling gop..heran*
*Penah kena cakar ngn kucing
*Tak penah lagi cakar kucing
*Bile tension suke kuar cari kucing dan main sepak-sepak* hehe..bukan sepak-sepak..main2 je*
*Slap kucing tu bile dye nakal*naughty ea..pelepap!!!..pdn muke hang*
*Penah gali kubur untuk kucing..letih woo...*macam la dalam sgt..*
*Hanye sy dan mak shj yang suke kucing*no wonder la mak sy kate saye ikut die..*
*Memiliki kucing
*Sangat sukakan kucing
*tak bleh tgk org len buli kucing,rase nak sepak kucing tu..eh bukan..maksud sayer pembuli tu

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
 HADIS-HADIS MENARIK TENTANG KUCING
---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dalam hadis Bukhari-Ibn Umar radiallahuanhu meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Seorang wanita dimasukkan ke neraka, kerana mendera seekor kucing, ia tidak memberinya makan minum sehingga mati kelaparan.

Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahwa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya. Lalu, ia menuangkan air untuk wudhu. Pada saat itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu heran?” Ia menjawab, “Ya.” Lalu, Abu Qatadah berkata bahwa Nabi Saw pernah bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),” (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahwa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.” Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.”


Diriwayatkan dari Abu Qatadah r.a. yang mendengar Rasulullah Saw bersabda tentang kucing, “Ia tidak najis. Ia binatang yang sering keliling di antara kalian.”

Hadis ini diriwayatkari Malik, Ahmad, dan imam hadis yang lain. Oleh karena itu, kucing adalah binatang, yang badan, keringat, bekas dari sisa makanannya suci.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------
FAKTA MENARIK TENTANG KUCING
*MESTI BACA KALAU TAK NAK KENA CAKAR!! HEHE*
---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Berbagai sumber yang dapat dipercaya dan hasil penelitian laboratorium menyimpulkan bahwa kucing tidak memiliki kuman dan mikroba. Liurnya bersih dan membersihkan.

Komentar Para Dokter yang Bergelut dalam Bidang Kuman

Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di Rumah Sakit Hewan Baitharah, jarang sekali ditemukan adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman itu ada, maka kucing itu akan sakit.
Setelah melakukan penelitian terhadap berbagai cairan untuk membandingkan liur manusia, anjing, dan kucing, Dr. Gen Gustafsirl menemukan bahwa kuman yang paling banyak terdapat pada anjing, kemudian manusia memiliki seperempat dari anjing, lalu pada kucing terdapat setengah dari kuman manusia. Dokter hewan di rumah sakit hewan Damaskus, Sa’id Rafah menegaskan bahwa kucing memiliki perangkat pembersih yang bemama lysozyme.

Kucing tidak menyukai air. Ini karena air tempat yang sangat subur untuk tumbuhnya bakteri, terlebih lagi pada air yang tergenang. Kucing menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia menjauh dari panas matahari, tidak dekat dengan air. Tujuannya supaya bakteri tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tidak adanya kuman pada tubuh kucing.

3 ekor anak kucing yang sgt popular dan disukai warga block c,mahallah uthman.Mak dier xnak masuk dlm gmbar,jual mahal kunun.pigidaaa

Kucing kat Mahallah Abu Bakar Uia PJ..Control comel..tau2 je org amek gambar..adeh

Kucing kat umah saye,dah xde sebab lari dari rumah bile saye pi uia..Masalah sosial dikalangan kaum kucing..
Anak kucing kat umah sayer yang br lahir..sekarang ni dah besar..hehe


 Ibu kucing kepada anak kucing diatas..sedang memikirkan siapa bapa sebenar kepada anak-anaknye itu..*kesian...*

Mencairkan setiap insan yang memandangnye..haha..gud girl.. keep ur cute face okeh

1 comment:

raihan ang said...

suka nye bace entri sal kucing ni..
haha
bgus eri bgus!
*kucing comel, nape kamu sgt comel??*
(T___T)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP