Friday, October 7, 2011

Kekeliruan antara bangsa dan agama?

Tarik nafas panjang2 ye sebab tajuk ni bukan lah untuk menimbulkan situasi yang panas, tapi hanya sekadar perkongsian pendapat.. Banyak antara kita masih keliru dan majoriti antara kita ade pendapat yang berlainan berkaitan bangsa dan agama..
Ramai yang sama sekali tidak bersetuju jika ade yang berkata:
" Aku ingin jadi bangsa melayu yang hebat..." ayat kontroversi ni.. setiap orang ade pendapat masing2.. Semalam aku ade jugak berdiskusi dengan sorg rakan..bertanyakan pendapat dier tentang tajuk di ats ni.. dan aku setuju dengan ape yang dikatakan..
Kita jangan sesekali mengagungkan bangsa melebihi segala-galanya sehingga melebihi agama Islam sendiri.. Islam samakali tidak pernah menyuruh kita mengagungkan bangsa sehingga timbulnya semangat assobiah..
Tetapi jadikan bangsa itu sebagai medium.. Aku sebagai salah seorang ahli mjlis tertinggi gpms uia mmg terfikir tentang perkara ini memandangkan gpms uiam merupakan nation-base society iaitu bangsa melayu..

tapi pada pendapat aku, perjuangan aku dalam gpms adalah sebagai satu medium untuk meningkatkan kebolehan diri untuk menjadi individu yang hebat, muslim yang hebat, bangsa yang hebat dan seterusnya membantu saudara2 seislam yang lain yang meningkatkan kebolehan diri.. Walaupun GPMS UIAM itu berasal dari kaum melayu, tapi ianya adalam satu medium untuk mengembangkan kebolehan diri untuk membantu saudara-saudara yang lain..
Jadi moga perjuangan ini akan dirahmati dan dibimbing oleh Allah sentiasa supaya tidak terpesong.. =)

Bukan bangsa yang akan ditanya oleh Allah, tapi agama..
Jazakallah..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP