Tuesday, October 4, 2011

Takut untuk berdiri dihadapan? Tips-tips ringkas insyaAllah berguna.

Mostly people memang takut untuk berdiri di hadapan sbb gugup ataupun xde idea untuk bercakap ape2.. Jadi aku nak kongsikan sedikit tips2 ringkas yang insyaAllah berguna.. Bergantunglah kome nak gune atau tak.. ate bagi je..Open-mouthed smile

 

1.Banyakkan membaca buku2 ilmu atau isu2 semasa.

2.Apabila berada dihadapan, jgn takut untuk bercakap.. Apa yang terlintas cakap je selagi bukan sesuatu yang bertentangan dengan Islam..

3.Apabila bercakap jangan pandang belakang.. eh silap.. I mean jangan pandang audience atau pendengar, tapi pandang objek-objek lain seperti tiang dll.. Jangan malu dengan tiang..hehe

4.Apabila melangkah ke hadapan, berdiri dengan tenang, ambil masa 2-3 saat untuk pandang semua audience sambil menarik nafas slow2..then baru bercakap..

5Jangan takut untuk tersasul atau tersilap cakap.. itu perkara yang biasa.. kalau tersasul, jdkan benda tu sbg sense of humor..

6.Biasakan diri untuk keluar ke hadapan untuk bercakap.. Selagi kita tak membiasakan diri, selama tu lah kita akan sentiasa rasa gugup..

 

 

Gugup adalah benda biasa.. Dulu waktu aku join Pertandingan Nasyid Solo Marhaban di ASTRO, abg mc tu sempat bg tips2 kat aku before aku perform.. Katanya:

“Nanti kalau atas pentas, jgn gugup.. pandang objek2 atau tiang.. abg ni dah lame jadi mc astro punye event..bertahun2 dah.. tapi sampai sekarng masih ada rasa gugup.. gugup xboleh buang, tapi boleh kawal..”

 

See? So sama2lah kita berusaha.. Zaman sekarang result bukan result yang paling menjadi ukuran, tapi communication skill..=) adios!!

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP