Monday, December 19, 2011

"kalau"lah aku menjadi superman


                Pernah dengar ayat ni? “kalaulah aku tau handset tu nak hilang, baik aku jual dulu”..haaaa..ayat sape tuh? Macam penah dengar.. eh2..ayat saye rupenye.. ayat yang belum keluar dari mulut(maknenye dalam hati je lah) asalnya mmg nak diluahkan tapi Alhamdulillah hati berkata jangan sebut, syirik namanye tu..ok..kita serius plak skrg ya.. ayat ‘kalau’ ni sebenarnya berkaitan dengan iman kita.. kenapa? Kerana kalau kita menyesali sesuatu yang berlaku dan kemudian kita luahkan dengan ayat yang bermula dengan ‘kalau’, syirik asghar namanya wahai kawan..syirik kecik la tu kerana tu bermakna kita kitaTIDAK  meredhai qada’ dan qadar Allah..
                TAPI! Urup besor tuh..dengor molek nih.. ayat kalau ni ade dua bahagian.. yang pertama:
1.       Benda dah terjadi
2.       Benda belum terjadi
Tetiba ade org kat blakang angkat tgn dan bertanya..
Orang: kalau benda yang  hampir2 nak jd, tapi belum terjadi camne cikgu?
Saye: Maknenye belum jd lah tuh.. haduhhh..

Dialog diatas tidak berkaitan dengan sesiapa pun dan saya bukannya seorang cikgu.. saya bekas salesman(rujuk post dibawah)..hehe
Syirik berkata ayat “kalau” ni hanya apabila ia sudah terjadi.. contohnye eksiden..kite pun cakap:
“kalau lah aku aku xpotong kereta bmw td, mesti tak eksiden..menyesalnye..”
Hah? Nampak??
Kalau kalau pada benda yang belum terjadi x ape dan bagus untuk kesihatan serta hidup.. malah disuruh ISLAM..contohnya seperti dibawah:
“Kalau aku potong kereta bmw kat depan tu, mesti bahaya.. silap2 bleh eksiden..dah la mamat bmw tu bawak macam org gila..ish2..xpe..bawak slow2 suda.. tak kemananye awek aku tu pergi”
Hah? Nampak tak? Yg ni xpe..(lupakan part awek itu..haha)
Redhalah pd ape yg berlaku.. Kata2 ni ditujukan kpd diri sendiri yg baru shj kehilangan hp.. semoga arwah nokia 5230 bhgia di tangan pemilik baru.. :D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP