Wednesday, December 30, 2009

Ummi..

1st skali,Slamat Menyambut Tahun Baru Islam 1 Muharam..mungkin agak lwat..tp ada kbaikn nya jgk..jgn kita mmbesar2kan tahun baru masihi lebih pd tahun baru Islam.. Harap2 smua shabt masing2 ada azam untuk tahun baru ni..sama2 berhijrah untuk jd kpd yg lebih baik.. Pemuisi islam ada menyebut..mereka yg sering mengenang kisah silam dan kejahilan mereka yg lepas adalah org yg tidak pandai(bhs lembut..) =).. so,mai lah kita berhijrah..muhasabah diri kita..perbetulkan apa yg tidak betul.. moga2 kita akn jd lebih baik di masa hdpn..baik xbrmaksud alim.. at least kita buat apa yg disuruh Allah,tingglkn apa yg dilarangnya.. nak enjoy xkesah,tp biarlah kena pd masa dan waktu..jgn lak gi karoeke time azan maghrib..or men game pes sampai xsmayang isyak..or shopping smpai xlarat nak bawak..or men bola pkai short.. Islam agama yg mudah,kita yg buat Islam tu jd susah.. nak berubah xsemstinya secara mendadak,biarlah scara perlahan tetapi istiqamah..moga2 hari ini akn jd lebih baik dr semalam.. hidup dalam barakatullah penuh dgn ketenangan...

sejenak,sy nak berkongsi sbuah lagu nasyid..lirik yg amat bermakna bg sy..tp bknlah sbuah lagu yg baru...:)

Azimat Ibunda
Album : Halawatul Iman
Munsyid : Far East


langit kirmizi menghantar dirimu menuju jln pulang
hari-hari indah bersamamu bertabur di tanah kenangan
wajah berona simpati kau tatapi buatkali t'akhir
sedih & sayu dari kamar atma mengundang air mata

Hanya rindu & doa buatmu
semoga kau tenang dan bahagia
agar syurga menjadi milikmu
bukan hanya di telapak kakimu

menumpang di segenap ruang yg ada di lubuk p'kasihan
begitu indah setiap detik di dlm rahimmu
sehingga teramat asyik setiap saat di pangkuanmu
keperitan itu kau rasa indah demi anakmu

setitis air mata ibu yang gugur kerana kesedihan
segaris luka di hati ibu kerna kederhakaan
tertutup pintu syurga jika tiada keampunannya
azimat ini ku tanam di lubuk hati yg dalam

di tirai malam aku bersandarkan pada dinding kepiluan
bersenandungkan merdu suara alam terlena di rajutan rindu
tiada yg terindahdiduni dapat mengganti hilangmu
pilahan yg terbaik takkan dapat mengisi relung hatimu

hayati setiap bait lrik lagu nih...mnceritakn pmergian ibu..,muhasabah dri kita.tika ibu kita masih ada,apa yg dah kita buat untuk dia..adakan kita ltkkn pasangn istmewa kita lebih pd dia..bangga menipu ibu kita demi pasangn istimewa..bgia bersama psgn mnjalin hbungn tnpa rstu ibu.. bila ditanya nak kesyurga ke x,of course jwpnnya nak..tp bila ibu masih ada,kita abaikn dia...berhijrah sblm kita khilngn insan istiwewa ni..




Untuk renungan bersama(email drpd sorg uhkti)...

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari.....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat.....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila.... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak.... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya. ?.?.?.?.? .?.?.?

Tapi kalau Mak sudah tiada....... ....
MAKKKKK....RINDU MAK.... RINDU SANGAT.....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup..... . membersihkan najis ibunya...... ..
berapa ramai yang sanggup..... ... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya...... .

Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya...... ..

"Jika kamu menyayangi ibumu, "forward"kanlah Email ini kepada sahabat- sahabat anda.

1 orang : Kamu tidak sayangkan ibumu
2-4 orang : Kamu sayang ibumu
5-9 orang : Bagus! Sayang jugak kamu kepada Ibumu
10/lebih : Syabas!Kamu akan disayangi Ibumu

SAYANGILAH IBU ANDA SEPERTIMANA DIA MENYAYANGI ANDA

-------------------------------------------------------------------------------------------------

yg paling penting,jgn jdkn apa yg kita rasa,kita dgr,dan kita sedar, hanya sekadar sbuah crita..muhasabah dri dan ambil tindakn sblm terlmbat..Tuhan xkn ubah nasib kita slagi kita xcuba untuk ubahnya.. bila hdup kita x aman,kucar kacir,kita salahkn insan sekeliling kita.. tp sebenarnya,tanyalah diri kita sndiri..brapa byk dosamu pd Ibumu......

2 comments:

Che Adlia said...

mereka yg sering mengenang kisah silam dan kejahilan mereka yg lepas adalah org yg tidak pandai=)..

mekasih untuk peringatan ini..=)

Hairi Shazwan© hairi.shazwan@student.iium.edu.my said...

sama2..dan moga2 aku pn akn ingt bnda nih..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP