Monday, April 16, 2012

Review Rancangan Bicara Rakyat di TV1(Tajuk: Pengurusan Perspeksi)

       Dalam 2,3 tahun yang lepas, eh bukan, maksud aku 2,3 hari yang lepas, aku ade streaming video ulangan bicara rakyat dekat TV1.. Maklumlah waktu tu broadband SKMM ni laju lagi.. Tapi sekarang lambat macam kure2 patah kaki.. da la kure2, pahtu patah kaki plak!!! grrrr..T_T..  Berbalik kepada isu, tajuk bicara rakyat kat TV1 tu ialah pengurusan perspepsi. Menarik, sebab tu aku tengok selama sejam sampai habis.. Dengan harapan nak tau kesimpulan daripada topik tersebut..
     Panelis2 bicara rakyat itu ialah Shamsul Iskandar( Ketua AMK), Zaid Mat Arep(AMT Perkasa) dan juga Dr. Ridhuan Tee Abdullah. Mereka2 ni membingcangkan topik tentang pengurusan perspepsi dalam politik. Pada mulanya aku xde la nak menyokong mana2 pihak memandangkan ianya bukanlah debat berkaitan harijadi najib mahupun liwat anwar tapi hanyalah tentang bagaimana untuk menguruskan perspepsi. Tapi forum ni jadi makin panas, apabila ianya menimbulkan isu2 yang lebih ‘hot’
   Tapi yang aku dapat simpulkan berdasarkan pemerhatian aku terhadap video ini ialah: 



1. Prof. Ridhuan Tee agak berat sebelah.
2. Shamsul seakan diserang dari segenap penjuru.
3. Zahid banyak menyerang peribadi dan menimbulkan isu2 yang tidak sepatutnya seperti liwat anwar dan sbgainya.
4. Hujah Zahid kekurangan fakta, dalil, dan hanyalah logik semata2.
5. Hujah Shamsul padat dan kuat dengan dalil Al-Quran dan juga kisah nabi yusuf dan sbgainya.



   Dan akhirnya, shamsul begitu menampakkan pengetahuannya dalam berhujah, dengan fakta, dalil, dan penuh pengisian sedangkan zahid hanya tahu menyerang peribadi sehingga menampakkan kebodohan sendiri dalam berhujah. Hujah shamsul mampu menarik minat penonton di studio dan juga penonton video(di’observe’ dari page Bicara Rakyat sendiri. Tahniah buat Shamsul selaku Ketua AMK.
    Hal ini mengingatkan aku kepada debat antara Anwar dan juga Shabery di TV1 suatu masa dahulu, benda yang sama berlaku apabila Shabery hanya tahu menyerang peribadi pemimpin pembangkang.

SANGATLAH tidak profesional.
NAMUN, penonton mampu menilai..

Ni video penuh Bicara rakyat itu. Tonton sampai habis dan nilai sendiri. Jangan cakap banyak kalau tak tengok lagi.  Boleh streaming kalo internet laju! Smile


(Link)


Dan ni plak snap picture shamsul reply PM aku.. Hihi! Agak seronok jugak.. =p




Capture

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP