Sunday, January 29, 2012

EIT: Kisah seribu satu malam

Capture
Amacam? Nampak best tak? PHOENIX FAR EAST SDB BHD, company untuk Engineering Industrial Training yang aku secara rasmi nya dah diterima dengan elaun 400 tak termasuk elaun makan dan minyak. Maknanya tambah tolak bahagi darab punca kuasa dua ade la dalam 600 lebih kot.
TAPI… nampak senang, tapi penuh dengan seribu satu cerita.. Tak tahu nak klafikasikan kategori ape.. Kalo nak rasa lawak, jadi lah cerita lawak.Open-mouthed smile

     Suatu pagi yang hening lagi aman damai(sebab semua da balik kampung), aku dengan bermalas-malasan bangunla dari tido, mandi untuk bersiap pergi interview syarikat phoenix ni di batu caves. Nak tahu kenapa nama dia batu caves dan bukan batu belah batu bertangkup, saya tak tahu. Boleh tanya warga emas di sana. Jadi, dipendekkan cerita lokasi phoenix punye company ni saya langsung tak tahu.
     Al-maklumlah kilang, xkan dalam kilang ada tempat karaoke.. Kalau ada tempat karaoke dalam kilang tu, konpem saya tahu lokasi dia kat mana.. hehe..pandai dak? Jadi pada malam before kejadian itu, saya telah check GOOGLE MAP dan kemudian dengan bangganya mengisytiharkan bahawa saya tahu tempat tersebut setelah merujuk GOOGLE MAP tadi.Rujuk dibawah.
Untitled

Jadi, dengan berbekalkan kepercayaan terhadap GOOGLE MAP di atas, sejam sblm pukul 9, yakni waktu interview tersebut, pkul 8, sy sudah bertolak. Kalau ikutkan, perjalanan ke company tu dalam 15 minit je. Dengan sebuah moto Honda Wave, sy pun meluncur laju dengan penuh yakin. Sampai je dilokasi, saya pun u turn untuk cari jalan masuk ke lokasi.tapi malangnye tak jumpe… Hampir 10 kali saya pusing dan terus pusing, tapi tak jumpe jugak jalan masuk. PENING!  
1
Yang lawak nye, saya main masuk je la sebab ingtkan itu lrong masuk seperti dalam GOOGLE MAP itu.. Tapi last2 punyer la besar sign board..”Divine Society”.. Sekali kuil hindu laa.. Tukang kebun dia tengok saya pelik je.. Mesti dia cakap saya budak hindu yang baru nak bertobat, sebab muka macam xpernah jumpa kuil.. Memang sy xpernah, sy cari phoenix bukan kuil!… Tensi2.. Lepas tu pusing lagi 5 round.. Siap tanye mamat indon kontrak lagi, kenal x syarikat nama phoenix, sekali dia cakap indon.sy angguk2… tapi dalam hati.. “Mende la mung cakap ni(loghat terengganu)..” Lepas tu saya pusing lagi..Perasaan mmg cam nak menangis lah.. Tetiba ilham datang..  “Mungkin jalan die straight kot..” tapi setahu saya straight tu dah masuk MRR2.. maknanya nak pegi KL.. tapi kerana beraninya, saya pun pegi straight.. Sekali jalan nak pegi KL pulak dah.. U turn punye la jauh.. Stress!!! T_T  Uturn punye u turn akhirnye saya givap.. berenti kat lorong terselit dan tekan2 hp..kol office phoenix..tanya syarikat dia kat mana..
     Dia cakap dekat kawasan kilang, yakni kawasan perusahaan.. Saya pun berkata..”ooooo” dan kemudian start moto.. dengan yakin masuk je lorong terselit tu dengan harapan ade jalan tembus kat depan.. Rupanya jalan mati, dan didepan saya waktu tu ade semak, sebuah bas dan 5 ekor ANJING yang sedang menyalak.. MAKKKKKKK… dengan pantas pusing moto dan press minya.. 5 ekor anjing kejar kat belakang punye la dekat.. mati aku kali ni.. sy tengok blkg , 4 ekor dah givap tapi ade lagi sekor betul2 tepi kaki saya tengah berlari kencang.. moto saya press laju lagi,, tapi anjing tu lagi laju gaya ala2 atlete lumba lari.. hampir die nak gigit peha sy, sy terajang dengan kaki kanan dan alhamdulillah, saya SELAMAT..bukan bernasib baik, tapi alhamdulillah…T_T.. takut gile.. xnak cite camne jadi kalo moto tu brnti or terbalik…     
     Then brnti tempt lain sekejap.. ambil angin, tarik nafas..bertenang…
Dalam hati, mmg nak putus asa.. tapi tetap tak putus asa.. Jam dah pukul 9.. then sy teruskan usaha..pusing lagi cari sampai jmpe.. sy tanye orang kat mane kawasan kilang..tapi org tu cakap sebelah sana.. Saya xpercaya org tu sbb lagi percaya GOOGLE MAP..then saya kol lagi phoenix, dia cakap benda yang sama, sebelah sana.. Waktu tu sy mula ragu2 terhadap GOOGLE MAP..Tapi sy tanye lagi orang car wash kat mane kawasan kilang, jawapannya tetap sama.. sebelah sana.. Barulah sy percaya.. saya pun pergi sberang sana.. bertentangan dengan apa yang dalam GOOGLE MAP.. sy kol lg office phoenix.. dia cakap sy dah makin dekat.. then akhirnya sy jumpe jgk! ALHAMDULILLAH!

TAPI..ade beberapa perkara yang buat hati ini sangat geram membara..

1.Nama syarikat phoenix, tapi tulisan die kecik je kerana nama sebenar syarikat tu Yap Lian Keong….T_T


2
2.Nampak gambar kat atas? Nampak tak bulatan kecik merah tu? Tu la lokasi sebenar phoenix..alamat tetap sama.. sakit hati kan? hehe

3.Sy ingt interview ramai dan lama..Rupa2nya hanya sy sorg dan 10 minit interview.. huh..Penat pakai hensem..

Tapi alhamdulillah dan alhamdulillah, sy dapat interview tu bersama rakan baik sy..Firdaus Zawani..hehe..
Setakat itu sj.. Tak tau nak pegi tak phoenix, tgk la mane elaun paling mahal..
MATERIALISTIK

KESIMPULAN: JANGAN PERCAYA GOOGLE MAP LAGI! HUH! MARAH NI!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http//hairishazwan.com©

Officially Designed by Hairi Shazwan
Launched on 14th May 2011

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP